tredje ljuset tänt..

..och massor kvar att göra! Började dagen med städning av rummet mitt och plockade fram massa tomtar och andra julsaker. Därefter klä på sig massa kläder för att gå ut i kylan och pulsa i snön på jakt efter den perfekta granen. Kul att min lillasyster bara knuffar omkull mig i snön hela tiden utan större ansträngning men så fort jag gör ett utfall på henne ramlar jag själv medan hon står kvar. Det är illa. Efter mycket letande hittade pappa en gran, inte lika perfekt som förra året då jag hittade finaste Herr Gran men den duger. Sedan var det dags att kavla upp ärmarna och sätta igång med det stora pepparkaksbaket.

Nu har jag tagit mig en paus i bakandet Min mage är full av pepparkaksdeg och jag är mjölig överallt men det är så det ska vara. Tänkte ta och göra lite julpyssel nu. Har köpt gamla pepparkaksformar på secondhand som jag ska piffa till lite grann med pärlor och sånt. Så blir de riktigt tjusiga att hänga i granen eller någon annanstans. Vi har extremt mycket julgranspynt redan så mina får en plats i mitt fönster hade jag tänkt. Fick denna idé från julmarknaden i Falun då någon gjort pynt av pepparkaksformar och sålde. Pärlorna tog jag från gamla armband som jag inte använt på år och dagar. Man kan göra mycket fint av gammalt skräp. :)




Mums. Pepparkaksdeg<3



:)



Enkelt pyssel som blir riktigt fint. :)



Efter pysslandet blev det lite godisbakning. Gjorde en gräddvaniljkola förra året som blev helt gudomligt god som jag bara var tvungen att göra igen. Så jag kokade ihop en sats som nu ligger och svalnar i en långpanna. Får hoppas jag lyckades lite bättre i år med konsistensen, den blev lite lös förra året. Nu är jag skapligt trött efter att ha varit flitig som en myra hela dagen. städat, jagat gran, bakat pepparkakor, pysslat, bakat godis och jag är ännu inte färdig. Fortfarande pepparkaksdeg som väntar på att bli utkavlad. Nu blir det nog till att göra delarna till pepparkakshusen. Sen får mamma baka klart resten. Man märker att det räcker med att baka pepparkakor en gång om året, sån tid som det tar! Men så blir det en himla massa pepparkakor också. När allt bakandet är klart sen ikväll blir det en rykande het kopp glögg och nybakade pepparkakor med ädelost. Belöningen för mödan. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0