betong, hink och spade

Det kliar i fingrarna efter att få kladda med betong. Det är ju så roligt och faktiskt inte alls så svårt som man kan tro. Det är också en sådan sysselsättning där man kanske rent utav har det mesta materialet hemma. Man kan använda gamla galssburkar, plasthinkar, uppblåsbara bollar och en massa andra saker som formar. Man kan också använda sig av vad naturen har att erbjuda, som till exempel rabarber och funkiablad, pumpor osv. Även här är det egentligen bara fantasin som sätter gränser. Själva betongen är väldigt billig, runt 50 lappen för  en 20kgs säck och det finns att köpa vid de flesta byggaffärer.

Vad man ska tänka på när man arbetar med betong är att det är bra att ha handskar då materialet har en frätande effekt på huden. Dock brukar jag bli så irriterad på de klumpiga handskarna när jag är inne i något pilligt arbete så ag kastar iväg dem. Det är bra om man smörjer in formarna med matolja för att man lättare ska kunna ta loss arbetet ur fromen när den torkat. Det är tråkigt om man måste ta sönder en form som man annars kunnat använda fler gånger. För att resultatet ska hålla så bra som möjligt kan man gjuta in till exempel hönsnät i arbetet för extra stadga. Betongen tar omkring tre till fyra dagar på sig att torka, och även under torkningsprocessen kan man se till så att resultatet blir mer hållbart. Ett par gånger om dagen ska man nämnligen fukta betongen med vatten så att man drar ut på torkningen för att arbetet ska få brinna extra länge.

Jag har massor av idéer över vad jag vill göra i betong, jag måste bara samla ihop en massa formar och invänta bra väder så man kan sitta utomhus och kladda. I höstas gjorde jag en omgång och här är några av sakerna jag tillverkade.


Här har jag använt mig av ett funkiablad som form. först byggde jag upp en liten "kulle" av sand och grus, sedan lade jag bladet med baksidan uppåt på kullen och gegglade på betong så det täcker hela bladet.

Till denna bricka hade jag två plastlådor i olika storlekar som form; en mindre och en större. Först hade jag i betong i den större lådan, till önskad tjocklek. Sedan satte jag den mindre lådan i mitten och lade i stenar som tyngder. Handtagen i naturfärgade rep kapade jag av i önskad längd och fäste i varje ända små stopklossar så inte handtagen skulle lossna. Sedan efter mycket pillande fick jag handtagen på plats. När man gör lite tyngre och större saker, som den här brickan är det bra om man gjuter in hönsnät i arbetet för extra stadga.


En svamp, som jag sedan målade till en flugsvamp. Till hatten använde jag en rund plastbutt med rundad botten som jag fyllde i med betong tills haten fick önskad storlek. Till foten använde jag någon form av plastmått som var aningen konformad till form.

 

Av en gammal uppblåsbar boll kan man göra ett klot. jag skar av toppen på bollen och fyllde den med betong. Här på bilden har jag efter att klotet torkat kladdat på multifix på klotet och fäst mosaik på det. Pilligt och tidskrävande, men oj så fint det blir! Och när jag ändå höll på fäste jag även lite mosaik på krukan till höger.

 

Efter att multifixet fått torka färdigt var det dags att kladda lite till, den här gången med fogmassa. Här ser ni svampen som håller på att bli målad också, bara de vita prickarna som saknas.


Kommentarer
Postat av: sandra W

gud va du är duktig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

2010-05-27 @ 10:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0