Halloween och stickmönster

Vem har en halsduk som den här?



Jo det har en liten osynling vid namn Plupp!



Plupp Plupp



Ursäkta dålig kvalitet på bilderna

På halloweenfesten igår var jag alltså Plupp. För dom som missat vem Plupp är så är det en svensk barnboksfigur av Inga Borg. När jag var liten var den lilla osynlingen med blått hår med en hermelin och lemmel till bästa kompisar en av mina absoluta favoriter. Om ni kollat på tidigare inlägg i min blogg undern kategorin Cernit/fimolera kan ni se att jag även gjort en liten Plupp i lera.

Jag hade lite problem med håret som inte riktigt ville som jag ville. Efter tre flaskor med blå hårsprayfärg blev det i alla fall någorlunda blått. Men med lite brunt kvar här och var. Jag kan säga att det inte var det lättaste att få ur all färg efteråt och inte minst att kamma ut håret sen! Mitt stackars hår måste ha fått ta en hel del stryk för den festens skull. Nästa gång skulle man kanske satsa på peruk?

Men men, vad tycker ni om halsduken? Jag blev riktigt nöjd med den och funderar på att göra fler i andra färger också. Väldigt snabbstickad och enkel när man väl kommit in i att sticka med patentstickning. Tänkte dela med mig av mitt egendesignade mönster till halsduken.

Jag använde mig av garnet Molly från Järbo. Det är ett väldigt mjukt och gosigt garn i akryl.

Materialåtgång:
250-300 g. Järbos Molly (100% akryl)
Stickor: Nr. 8

Patentstickning:

Antalet maskor ska vara delart med 2.
Varv 1: x 1r, 1 omsl, lyft 1 m (omslaget ska ligga kvar om stickan). Upprepa från x varvet ut och slute med 2r.
Varv 2 (och alla efterföljande varv): 1r x 1 omsl, lyft 1 m (omslaget ska ligga kvar om stickan). Sticka sedan ihop nästa maska och motsvarande omslag från föregående varv rätt. Upprepa från x varvet ut och sluta med 1r.

Lägg upp 18 maskor på st nr 8 (efter första varvet kommer maskantalet ha ökat till 26 m) och sticka patentstickning tills halsduken mäter önskad längd. Maska av (de maskor med omslag intill sig maskar du av tillsammans så du slutar med 18 m som du började med, annars blir halsduken bredare i ena änden) och fäst alla trådar.

Nu är det dags att göra fransarna. Du behöver en grov virknål till hjälp. Klipp av trådar ungefär dubbelt så långa som du vill ha fransarna, tänk på att ta till ett par cm för knutarna. Jag har tre dubbla trådar i varje "fransknippe". Fäst fransarna enligt bilderna:





Tjusigt va? :)

Nu tänkte jag göra mig en kopp chailatte och sen krypa till sängs. Det har varit en händelserik helg med halloweenfest igårkväll och födelsedagsfirande hos kusinen idag. Men en mycket trevlig helg, tack alla inblandade för en trevlig fest igår!

Puss



Kommentarer
Postat av: Lena

Kul att du valde Plupp! Undrar hur många av dagens barn som känner till Plupp?!?

Det är väl Disney och dataspel för hela slanten...

Nu förstår du kanske att jag är över 50 år...

2011-03-23 @ 12:49:20
URL: http://notoriskstickare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0