Fungerande dator och gamla pysselbilder

Nu sitter jag vid min numera fungerande stationära dator som Kedert snickrade ihop av lite olika delar till mig, tack för det! :) Jag håller för tillfället på och lägga in massor av musik och bilder från min gamla dator och brorsans laptop. Där hittade jag lite gamla pysselbilder! Tänkte jag kunde lägga upp lite bilder här på mina saker jag gjort i luffarslöjd; med stål/koppartråd, pärlor och tänger.




Liten korg med lock


Liten skål, inspirationen att använda pärlor är hämtad direkt från
Massajstäppen i Tanzania



Kissekatt i ståltråd


Liten korg utan lock

 

Det är väldigt roligt att forma och skapa i ståltråd, det kan bli mycket pilligt men då är det bra att ha små och smidiga tänger att forma med. Jag blev överlycklig en dag när jag hittade en stor rulle med massor av koppartråd i denna fina mörkrödbrunaktiga nyans (som jag använt till prylarna ovan) ute i Gamla stugan. Annars kan det vara ganska dyrt att köpa ståltråd i hobbyaffärer att pyssla med. Och luffarslöjd låter i mina öron som ett hantverk som ska vara billigt, där man tar det material man hittar och kanske återanvänder till exempel gammal taggtråd som man gör något nytt utav.

 

När jag var i Tanzania på fältstudieresa sista året på gymnasiet och fick den otroliga chansen att besöka en massajby blev jag enormt imponerad och inte minst inspirerad av deras hantverk. Massajer är bland annat kända för sitt hantverk med små glaspärlor; dom tillverkar smycken, skålar, fat och mycket mera av ståltråd och pärlor. Det måste vara en väldigt tålamodsprövande och pillig sysselsättning, se bara på bilden här nedan hur otroligt läckra saker man kan tillverka. Älskar de starka Afrikanska färgerna btw, dom får mig att längta tillbaka.

 

Massajhantverk, en källa som flödar av inspiration.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0