Äppel Päppel

Nu har jag plockat äpplen i massor. Utanför ytterdörren väntar en balja och en stor kasse fullproppade med äpplen som ska bli till mos i morgon. Mums. Hemmagjort äppelmos på havregrynsgröten till frukost är det bästa. Så nu hoppas jag att vi får ihop en årsranson med mos. Och idag tänkte jag prova på att att koka äppelkräm till kvällsmaten. Det ska bli smaskens hoppas jag. ^^





Äppelkräm (ca. 8 port)

1 kg äpplen
1 L vatten
2 dl socker
5 msk potatismjöl
1 kanelstång (om man vill)

Skala, tjärna ur och skär äpplena i bitar. Koka upp vattnet med sockret och kanelstången. Häll i äppelbitarna och koka tills de blir mjuka, ta av kastrullen från plattan. Blanda potatismjölet med lite vatten och häll i kastrullen under omrörning. Koka upp krämen igen och sen är det klart! Lätt som en plätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0