Hallon- och gullonpaj ^^

Jag och Chibi gick och plockade massa hallon i söndags. Jag var så sugen på en hallonpaj, för jag hade aldrig smakat det förut. Mitt bland hallonsnåren hittade jag dessutom några buskar med gula hallon, Chibi visste inte att det fanns. :O Jag kom fram till att de gula hallonen borde heta gullon istället, för dom är gula och det låter gulligt. ^^ Sedan gjorde jag en hallon- och gullonpaj av mitt standard smulpajsrecept som jag alltid anväder, mycket bra recpet om jag får säga det själv. Bara att jag ändrar mängden socker beroende på vad fyllningen är, mer socker till rabarber än hallon till exempel. Tänkte jag skulle dela med mig av mitt recept. :)





Vikkys hallonsmulpaj

Ugn: 200 grader, 25 min

Deg:
150 g. smör/margarin
2 dl. havregryn
2dl. vetemjöl
1/2 dl. socker

Fyllning:
Ca 1 liter hallon (eller så hallonen täcker botten men jag anser att man bör ha ett bra mycket tjockare lager än så)
1 dl. socker
1 msk potatismjöl

Tjoffa ihop degen med hjälp av en matberedare. Täck boten på en ungsfast form med massa hallon. Blanda sockret och potatismjölet i en skål och strö över hallonen. Platta till degen och och fördela över hallonen. Och skjuts in i ugnen! 25 min så är det klart. Busigt enkelt. Severa när den svalnat tillsammans med vaniljvisp. Mums:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0