Rabarbersaft och sega rabarberrutor. ^^

Igår blev jag med hjälp av sötnosen klar med årets sats rabarbersaft, lika god och läskande som alltid. Efter flädersaft som kommer först, är nog rabarbersaften godast. :) Jag sörjer att de två senaste vintrarna har tagit död på våran fläderbuske. Men jag hoppas att jag kan sno fläderblommor från någon annanstans. Det blev lite drygt fem och en halv liter koncentrerad rabarbersaft, det borde räcka tills nästa år.



En massa saft som åker in i frysen nu.


Sen blev jag sugen på Sega rabarberrutor, en delikat kaka som jag först smakade hemma hos min gammelfaster som alltid har massa gott på kakfatet. :) Jag tänkte dela med mig av detta mumsiga recept. Jag rekomenderar att provsmaka smeten, den är farligt god. Jag och Chibi skrapade ur bunken till sista smetklutt. Jag har tyvärr inte någon frestande bild på kakorna att visa upp för just nu ligger dom i en burk i frysen i källaren men jag lovar, dom är goda.


Sega rabarberrutor

Ugn: 175 grader

200g smör
6dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3-5 medelstora rabarber

Smält smöret i en 2 liters kastrull och låt den svalna. Blanda i resten av ingredienserna och bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper. Tryck ner skurna rabarber (röda vinbär passar också utmärkt). Grädda i ugnen ca 30 min. Skär kakan i rutor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0