Gissa djuret!

Vilka har varit i farten här?




Produktiva små djur


Tugg, tugg, gnag och skav


Helt fascinerande.


Bäcken har blivit minst fyra gånger så bred som den brukar och den är helt stilla och spegelblank.








Här har dom knatat omkring i leran.


Helt otroligt hur dom små lustiga djuren kan bygga en fördämning som denna, med en nivåskillnad på över en meter.




Bäcken i sin normala storlek (alldeles efter fördämningen)


Min och min älsklings skugga myser. :)










Ja det var väl inte så mycket snack om saken, här bor familjen bäver. I våran bäck hemma i Lungbo, ett stenkast från huset. Jag och Chibi var tvugna att spana in deras verk när vi var hemma på besök idag på fars dag. Jag blev helt mållös, fascinerad och förundrad över dessa djur. Det är helt otroligt hur produktiva de är. och vilka byggmästare! Jag tycker det är hur spännande som helst att vi har en bäverfamilj till grannar men pappa är inte lika imponerad direkt. Träden står med vatten minst en halvmeter upp på stammen så de kommer ruttna, vattnet stannar av, det blir översvämning och det förstör marken omkring bäcken osv. Jag förstår ju att bävrarna kan vara ena riktiga sabotörer där de håller hus. Men de är ju så otroliga! Och jag vill se en!

Jag och Chibi tänkte stanna kvar i natt och packa på oss rikligt med kläder och sätta oss på bäverspan men när mörkret föll kom vi fram till att det vore lönlöst, vi såg nada. Men jag hoppas att pappa inte river dammen utan låter de stanna kvar så pass länge att jag hinner få syn på en liten gnagare. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0