Hejdå schampo! ^^

Jag har ett tag varit sugen att testa balsammetoden med mitt hår. Detta innebär helt enkelt att man väljer bort vanligt schampo som innehåller massa saker som är dåligt för håret, silikoner till exempel. De sätter sig som en beläggning på hårstråna och hindrar vårdande ämnen att faktiskt verka. Jag följer ett par bloggare som pysslar med balsammetoden/No poo  (Lady Dahmer och Signe är det som har konverterat mig) och jag behövde inte läsa många argument innan jag ville sluta utsätta mitt hår för schampo.

Därför har jag ikväll använt ett "sista-schampo", det innehåller inga silikoner men däremot sulfater som behövs för att tvätta bort alla silikoner. Så nu är mina hårstrån för hoppningsvis fria från all skit. I fortsättningen kommer jag tvätta mitt hår med ett tvättbalsam, ett balsam som inte är alltför vårdande eller fett. Det finns självklart schampon som även är "godkända" och bra, men det är en väldig massa ingredienser som vanligtvis förekommer som man bör se till att undvika. Jag orkar inte förklara hela processen här men dessa sidor är jättebra om man är intresserad av No poo: lockig.se och Nopoo.se.

Hejdå schampo, nu testar vi balsammetoden! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0