Saffransfudge med äkta vanilj

I sommras när jag och Jocke var på Medeltidsmarknaden i Visby köpte vi väärldens i särklass godaste fugde, den var riktigt gräddig och krämig, helt perfekt i konsistensen. Men det bästa var ändå smaken - saffran. Redan då beslutade jag att jag skulle prova mig på att tillverka egen saffransfudge till jul, sagt och gjort. Jag utgick från ett grundrecept på fudge men ändrade lite här och var för att jag skulle få den som jag ville ha den. Den blev inte lika krämig som gotlandsfudgen men ändock helt fantastisk. Detta är mitt recept:
 
5 dl strösocker
2 dl mellanmjölk
2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
1 vaniljstång
1 g saffran (2 paket)
 
Blanda socker, sirap, mjölk och grädde i en kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ner vaniljfröna i kastrullen. Koka upp på svag värme under omrörning. Sluta röra i fudgen när det kokar och låt koka upp till 115 grader. Tag av kastrullen från plattan och låt svalna i ca 5 minuter. Blanda sedan ner saffranet i smeten och rör om kraftigt tills smeten tjocknar och fudgen får en matt och glanslös färg. Häll smeten i en form (ca 20 x 20 cm) försedd med bakplåtspapper. Låt fudgen stelna helt och skär sedan i bitar. Enjoy.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marina

Jäklar vad goda dom såg ut att vara (:

2012-12-21 @ 21:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0