En tripp till Notre Dame

Okej, nu är det såhär att vi tog några hundra bilder enbart vid Notre Dame, så den gamla katedralen får äran att ha ett helt inlägg för sig själv.

På förmiddagen på tisdagen åkte vi ut till île de la cité för att beskåda ståtliga Notre Dame. Vi började med att ta oss en titt inuti, på alla underbara färgglada glasfönster, statyer och enormt höga och pampiga valv med mera. Vi betalade oss även in i skattkammaren där det fanns mängder av skatter i renaste guld med skimmrande diamanter och glittrande safirer. Mycket vackert att titta på. Sen ställde vi oss i kö för att gå upp i kyrkan och förundra oss över utsikten. Hela fyra hundra gropiga trappsteg att släpa sig upp för, hej mjölksyra i benen. Men det var det värt.





Den näst sista bilden talar om hur trötta vi var i benen när vi kom ner, mina sakade. Men det finns ingenting som inte en puss botar. :) Ni kanske märkte att jag gillade gargolyerna. Man fick verkligen känslan av att de faktiskt vaktar katedralen och att de skulle kunna bli till liv när som helst för att skydda byggnaden. Dessutom var ingen av dem den andra lik. Tror jag måste ta och titta på ringaren i Notre Dame igen! Bilderna där det ser ut som gargolyerna sitter och blickar ut över staden är nog mina favoriter från hela resan.

Detta var en mycket bra start på min och Joachims årsdag.

P.S. Måste även passa på att hylla min nya kamera. Inne i katedralen fick man nämligen inte ta kort med blixt och som ni vet brukar ju inte direkt kyrkor vara så väldans upplysta, utan det är mer stämningsljus i form av levande ljus som gäller. Ändå tycker jag att kameran lyckades fånga upp förvånansvärt mycket ljus. D.S.

To be continued..

Kommentarer
Postat av: Chibi

Varför valde du bara bilderna på mig framför saker, jag ser ju efterbliven ut när jag gör samma pose hela tiden XD

2012-03-06 @ 15:59:55
Postat av: Vikky

haha det tänkte jag inte på xD men JAG såg ju efterbliven ut på bilderna som jag var med på xD

2012-03-06 @ 16:37:50
URL: http://massapyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0