Sista eftermiddagen i Paris!

Från katakomberna beger vi oss av mot Eiffeltornet. För att sedana ta oss mot Triumfbågen och knalla längs Champs elysées mot Place du la Concorde.


Så var det snart dags att spana in Eiffeltornet på nära håll. Men innan det, lunch på uteservering i det vackra vårvädret.


Oh la la, tjusigt.



Så var vi på väg upp i tornet, toppen var avstängd så vi kom bara till andra avsatsen.




Ack och ve, alla dessa trappsteg..


Pampig byggad


Toppen!


Uppe på svindlande höjder med mitt hjärta



Höjdrädd? Jag kan inte påstå att det inte kändes i magen att titta nedåt. Jocke försökte räkna trappstegen trappstegen på vägen ner och räknade någonting på 600. Mina fötter är inte överlyckliga med tanke på att jag började dagen med blåsor under fötterna efter gårdagen.


Moi.


Självfallet måste man ha en puss-bild framför Eiffeltornet


Tihi


L'arc de triomphe. Mina fötter böjar dö lie grann, sakta men säkert.


Avenue des Champs elysées. MINA. STACKARS. FÖTTER.


Galen turist stannar och tar kort mitt i trafiken.


Äntligen har vi vandrat längs hela Champs elysées och slutligen kommit fram till Place de la Concorde. Metron till hotellet nästa.


Men man måste ju stanna och ta lite fina bilder titt som tätt.



Trots att fötterna fått lida så är jag glad att vi hunnit med så pass mycket vi gjort under dessa dagar, jag hade inte velat missa någonting av det vi sett och gjort. Nu har vi gjort många av turistställena så nästa gång vi åker till Paris kan vi ta det lite lugnare, kanske packa en picknick-korg och slå oss ner i parken framför Eiffeltornet och bara njuta. Det vore något det!

Men det är inte över än. På kvällen letade vi reda på en mysig fransk restaurang på en gata, proppfull av restauranger, som de tipsade om på hotellet. Där provade vi på en annan fransk specialitet till förrätt, nämligen Foie gras, gåsleverpaté. Det var lite läskigt men förvånansvärt gott. Den serverades tillsammans med ett mörkt fikonbröd och en fruktsallad med fikon och lite annat och den kombinationen var faktiskt mycket god. Till huvudrätt åt vi vaktel i någon gräddig sås och ris till det. Också mycket gott. När vi ätit färdig begav vi oss av mot hotellet för att sova sista natten i Paris innan vi var tvugna att gå upp i ottan för att ta oss till flygbussarna.


Och vi avslutade sista kvällen i Paris med att hitta Waldo..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0