Skogens härligheter

Det allra bästa med hösten måste ju vara alla läckerheter som finns i skogen eller i trådgården. När jag har varit hemma i Lungbo för att hjälpa pappa med skörden har jag passat på och tagit ett par turer till skogen. En svamptur och en lingontripp som båda gav goda resultat, bokstavligt talat.
 
 
 
Kantarellerna räckte både till kantarellmackor, en ljuvlig köttfärs- och kantarellpaj och även ett par påsar stekta kantareller som åkte in i frysen.
 
Sen så åkte jag, mamma och moster Britt ut i skogen en underbar septembereftermiddag i förra veckan och plockade ungefär en tiolitershink var på ett par timmar max.
 
Här har vi min skörd rensad och klar för frysen, varje påse väger ett kilo. Skulle tro att min och Jockes årsförbrukning av lingon är kirrad. Helt gratis.
 
Det enda negativa med all svamp, lingon, blåbär, äpplen och så vidare är den stress och ångest den kan framkalla hos folk. Jag är nog inte ensam och känna ångest över att inte hinna ta till vara på allt som jag skulle kunna. Några blåbär hanns inte med i år, inte heller svarta eller röda vinbär. Jag hatar att se naturens resurser gå till spillo, men och andra sidan får man glädjas över det man hinner ta till vara på. :) Det är tur att jag får låna mammas och pappas frys i källaren hos dem med all min saft, rabarber, jordgubbar, ärtor, lingon med mera. Jag skulle aldrig få plats med allt det här hemma i min lilla frys.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0