Badrummet <3

Igår kväll, efter en hel dags praktik på Salbohedsgården Bed and Breakfast - en väldig massa strykande, städande och bäddande - så beslutade jag mig för att ta ett ångande hett bad nere i det nyligen renoverade badrummet i källaren. Jag passade på och ta lite "efter" bilder på samma gång.

Så här kan det se ut när man öppnar ett badrum första gången på 20 år och så här bra kan det bli efteråt:

 

 

 

 


 


In vino veritas, in aqua sanitas - I vinet sanningen, i vattnet hälsan

 

När jag först steg in i badrummet som hade varit stängt och förbommat i 20 år så slog den unkna lukten av instängt och mögel emot mig. Det såg rent ut sagt förjävligt ut som ni också ser. Mögel överallt, på väggarna, i handfatet och badkaret. Badkaret fick åka raka vägen till Värmland för remaljering och här hemma visste vi knappt vilken ände vi skulle börja i. Men efter en hel del borstning av väggar, mögeltvätt, spackel, målande, micklande med rör, en mängd försök att få kranarna att hålla tätt och för att inte tala om en hel del tjat på "remaljeringssnubben" att vi ville ha vårat badkar (det skulle ta omkring en månad, vilket blev till minst fyra månader) så blev det äntligen klart.

 

Man kan säga att förutom att jag hjälpte till en hel det med målandet och hela köret så stod jag även för detaljerna och satte pricken över i:et på badrummet. Mosakien i fönstet var min idé (som förresten inte alls gör sig lika bra på bilden som i verkligheten). Och jag, språknörd som jag är, letade fram ett latinskt ordspråk som skulle skrivas på väggen. "In vino veritas, in aqua sanitas" lyder ordspråket och betyder passande nog "I vinet sanningen, i vattnet hälsan", vilket förståss var anledningen till varför jag valde just det.

 

Om du är nyfiken på hur man smidigt och enkelt målar på väggen utan att änvända en typ overhead eller liknande för att få upp motivet på väggen så har jag ett bra sätt. Man skriver ut motivet på papper i önskad storlek (kan bli fler papper men det spelar ingen roll, bara att tejpa ihop dem sen) sen tar man så många smörpapper som behvös för motivet, lägger smörpapprena ovanpå och fyller i konturerna med en blyertspenna. Därefter vänder du på smörpappret, och fyller i konturerna igen på baksidan, men denna gång med en mycket mjuk plyertspenna (en som lättare svärtar av sig). Sedan tejpar du upp smörpapprena på väggen med baksidan, den sida du målat med mjuk blyerts mot väggen. Sedan målar du i konturerna på framsidan ytterligare en gång med en vanlig blyerts och vipps finns kontuerna till ditt motiv på väggen färdig att färgläggas. Buskul och Busenkelt, nåja, det var rätt petigt men bra blev det :)



Believe it or not - det är samma rum, det är samma badkar :O

 



Kommentarer
Postat av: Lena

Jag beundrar din beslutsamhet och styrka som har renoverat det hemska badrummet så fint. Många hade nog snabbt som 17 stängt dörren och aldrig öppnat den igen!

2011-03-23 @ 11:56:09
URL: http://notoriskstickare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0