"Pippi Långstrumps torgvantar"

En massa kli i fingrarna och pysselabstinens fick jag här om veckan, så jag rotade igenom en massa garnnystan som jag tidigare fick av farmor och hittade några garner i oranget och rött. När jag fick dem såg jag direkt framför mig vad det skulle bli utav dom; ett par långa randiga torgvantar. Så jag satte mig ner och klurade ut ett stickmönster till dem (dock första gången jag skrivit ner mitt eget mönster, så jag hoppas att man ska förstå vad jag menar men om inte, så är det bara att fråga) När jag stickat färdigt ena vanten tyckte jag att det vore tråkigt om vante nr 2 skulle bli exakt lika dan så därför beslutade jag att använda färgerna tvärt om i nästa vante, så de ser lite omaka ut på ett snyggt sätt ;)


varma och sköna är dom

Skulle passa utomordentligt på Pippi Långstrump, inte sant?


Pippi Långstrumps vantar (långa randiga torgvantar)


Stickbeskrivning

 

Storlek: one-size

 

Material: Garn i två färger med tjocklek som passar till strumpstickor 3

 

Garnåtgång: ca.100g (50g av var färg)

 

Stickor: strumpstickor 3

 

Stickfasthet: 20 maskor slätstickning stickor 3 = 10cm.

 


Höger vante: Lägg upp 56 maskor jämnt fördelat på fyra strumpstickor 3 (14 på varje). Sticka därefter resårstickning; 1 rät 1 avig i fyra varv. Lägg nu till ännu en tråd i färg nr 2 men istället för att klippa av och fästa tråden av färg nr 1 så stickar du med den tråden i första maskan i varje varv, därefter stickar du resterande maskor med en tråd. På så sätt slipper du massa lösa trådar som ska fästas varje gång du byter färg. Sticka resårstickning fyra varv med färg nr två, byt sedan och sticka fyra varv resårstickning med färg nr 1 och fortsätt så tills arbetet mäter ca 20cm (vilket arbetet bör mäta då du har stickat 14 ränder). I 15:e randen ska vi börja minska antalet maskor. Sticka första varvet i randen som vanligt. Sticka sedan vanligt till mitten av nästa varv och där stickar du ihop tre maskor i en rät maska (OBS. se då till att sista maskan du stickar innan minskningen är en avig maska). Fortsätt sedan som vanligt resten av de fyra varven. En minskning (tre maskor i en maska) ska ske i varje rand på varv nr 2 (snyggast blir om du ser till att varannan minskning sker på mitten av varje varv och varannan sker i slutet/i början). Totalt ska du göra åtta sådana minskningar (56 maskor blir 40 maskor). När alla dessa minskningar är gjorda bör arbetet mäta ca.31cm.

 

Klipp av och fäst tråden med färg nr 2. Sticka sedan slätstickning med färg nr 1 två varv. Nu ska maskor för tummen börja tas ut. Sticka 19 maskor, sticka två maskor i de följande två maskorna, sticka sedan färdigt varvet. Uttagningarna ska ske vartannat varv. I uttagningsvarv 2 stickar du 20 maskor, sedan sticka två maskor i de följande två maskorna och sticka sedan resterande maskorna i varvet. Sticka sedan i varv 3-8 först 20 maskor, sedan två maskor i nästa maska, två maskor vanligt (dessa kommer öka med två maskor i varje uttagningsvarv), sticka två maskor i nästa maska, och därefter resten av varvet som vanligt. När alla åtta uttagningsvarv är stickade ska det finnas 16 maskor för tummen.

 

Sticka 20 maskor, trä maskorna för tummen på en tråd, Sticka klart resten av varvet. Fortsätt sticka slätstickning över de 40 maskorna i tre cm till. Byt sedan till färg 2 och sticka fyra varv resårstickning; 1 rät 1 avig. Maska av.

 

Väster vante: Sticka andra vanten likadant som den första men färg 1 blir färg 2 och färg 2 blir färg 1.

 

Tummen: Plocka upp de 16 maskorna för tummen och två extra maskor i tumgreppet på tre strumpstickor 3. Sticka fyra varv slätstickning (färg 1) byt sedan till färg 2 och sticka två rader resårstickning; 1 rät 1 avig. Maska av.

 

Fäst alla trådar och sy igen eventuella småhål vid tumgreppet sedan är höstens snyggaste torgvantar klara.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0