Ljusstöpning i Falun!

Idag har jag tillbringat dagen i Falun med mamma och några tanter, där stöpte vi en massa ljus på Falu ljusstöperi; http://www.henrysson.se/faluljus/www/. Det var riktigt roligt och inte så svårt som jag tänkt mig att det skulle vara. Resultatet blev faktiskt riktigt proffsigt om jag får säga det själv. Först stöpte vi själva ljusen 10 små, 10 mellan, 10 stora och två grenljus. Vi fick doppa ljusen omkring 16 gånger innan de fått rätt tjocklek och fick man vänta några minuter mellan doppen så dom fick stelna till. sedan formade vi "fötterna" på ljusen för att slutligen färga ljusen. Till en början tänkte man att det finaste är vita handgjorda ljus men det var så roligt att färga så slutligen blev det bara ett par stora ljus som fick vara helvita. Det fanns riktigt läckra fräger som gjorde ljusen spräckliga i vit eller grå nyans, det var tufft men jag förstår inte hur färgen bad sig åt för att få den effekten, magic :O  Dessutom fick vi lära oss hur man färgar tomteljus, dom blev riktigt söta :)

Att åka till Falun och stöpa ljus en dag med fika och lunch som ingår kan jag verkligen rekomendera till folk som är lite pyssliga av sig, dessutom får man ta med sig ljusen man gjort hem :) Btw, mamman till Cindy i ICA-reklamen var med i våran grupp och stöpte ljus, tufft.

Halvfärdiga ljus


Färdigstöpta ljus som smälts av från formen

 

Färdiga för bearbetning av foten och därefter färgning

 

Jag färgar ljus

 

Mina grenljus :)

 

Mina tomteljus :)

 

Alla mina ljus färdiga :)

 

Några av mina ljus

 

Några fler av mina ljus

 

Ursäkta den dåliga kvaliteten på korten. Nu ska jag iväg och rösta!

 

Tjohej leverpastej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0