Historiska vibbar..

I söndags var jag på kusinens konfirmation i Grytnäs kyrka. När jag satt där inne och tittade upp i taket slog det mig hur väldigt gammal kyran måste ha varit. Målningarna såg nästan vikingaaktiga ut med sina färger och mönster, det fanns inga målningar som man direkt kunde koppla till bibeln förutom att det fanns ett par väldigt utslitna änglar. Istället fanns där random ansikten och och krumilurer som egentligen såg rätt malplacerade i det ståtliga taket. Mitt historieintresse väcktes när jag såg dessa målningar, var av många så slitna från tidens tand att man knappt kunde urskilja motivet.

När jag satt där kom jag och tänka på mitt släktforskningsarbete jag gjorde under gymnasiet. Där använde jag mig av gamla kyrkoböcker och husförhören däri för att kunna spåra förfädrer. Grymt intressant och vilken känsla det var att kunna få fram namn och information om släktingar som inte ens mina mor- och farföräldrar visste om. Nu blev jag hur som helst sugen på att återuppta mitt släktforskande och försöka lösa knepiga mysterier om okända pappor, förbjudna kärleksaffärer och så vidare. När jag får lite mer tid över ska jag nog sätta mig med kyrkböckerna (inte bokstavligen för dom fick jag tillgång genom släktforskningsprogrammet Genline) och försöka tyda de gamla prästernas kråkor.





Målningar i Grytnäs kyrka som är från omkring 1300-talet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0