Att baka en skål!

Ingredienser:

1 del vatten
1,5 delar strösocker
virkade dukar

Av gamla virkade dukar kan man göra söta skålar. Man stärker dem bara i varmt sockervatten och lägger dem över en upp- och nedvänd skål eller kastrull. Sockerstärkelsen gör du genom att blanda 1 del vatten och 1,5 delar strösocker i en kastrull och sedan värma upp det tills sockret smält och vätskan blir klar. Jag använde 2 dl vatten och 3 dl socker till två dukar. När stärkelsen har svalnat lite dränker du duken i vätskan och kramar ur den innan du lägger den över en upp- och nedvänd skål. Du kan forma till kanterna på skålen lite som du vill ha dem innan den torkar. Låt torka sen är det klart!

Jag var hemma igår och jagade vita virkade dukar till lampan som jag tänkte göra till vardagsrummet. Jag hade ingen vidare tur på den fronten då mamma troligtvis redan hade rensat bort de gamla dukar hon trodde hon hade liggandes. :( Men jag hittade på dessa två små runda rosa virkade dukar som jag tänkte att jag kunde testa att göra ett par skålar av. Jag har länge velat prova på detta men det har inte blivit av förrän nu. Nu väntar jag med spänning på att de ska torka så jag kan se resultatet.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0