Trasmatta!

Finns det något mer hemtrevligt än trasmattor? Färgglada, trevliga och mysiga att gå på. Vi har två stycken i lägenheten, en i köket och en i hallen, båda gjorda av min kära mormor. :) Själv har jag ju inte tillgång till en vävstol, men skulle ändå vilja göra en trasmatta. Vad gör man då? Jo, man virkar en. Införskaffade mig en enorm virknål idag och så gick jag till frälsningsarmén där dom har massor av trasnystan. Jag fick ge fem kronor per nystan, vilket innebär att det blir en väldigt billig matta dessutom.

Nu har jag redan virkat upp två nystan och det blir superfint. Jag har inte gått efter något speciellt mönster. Jag kikade på några mönster innan jag började men kom fram till att jag inte orkar ha stenkoll på alla varv utan istället improviserar jag med ökningarna. Ser jag att jag ökar för mycket ett varv, ökar jag mindre på nästa och tvärt om. Och det funkar utmärkt. Det bästa med att virka en trasmatta är att man ser resultat väldigt fort. Det gillar jag som inte har världens bästa tålamod. :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0