tvåtusenelva

Då hör år 2010 till det förgångna nu då. Det har bitvis varit ett händelserikt år med många oväntade och spontana erfarenheter. Tillbringat en fjärdedel av året mitt ute på Hardangervidda i Norge. Det var med kort varsel som jag blev ditskickad första gången i mars då jag fick telefonsamtalet på torsdagen, satt på bussen mot Oslo redan på söndagsnatten och tillbringade följande fyra veckor där. Sedan kom jag hem en vecka för att tvätta kläder, packa om väskan och sedan bege mig mot Arlanda och flyget mot Salzburg. Då var det dags för en veckas reseledarkurs för STS Alp- och sportresor. Jag hade verkligen inte trott att jag skulle få uppleva Alperna i Österrike och tillbringa en dag i Venedig, Italien (dagsutflykt under utbildningen) om jag skulle ha gissat på ställen jag skulle åka till under året.

Därefter fick jag lite sommarlov innan jag var tvungen att lämna det ovanligt varma och soliga Sverige för att återigen bege mig till de kala fjällen på hardangervidda. Inte lika varmt och gosigt där inte. Ytterligare två månader spenderades där. Tur var väl att jag hade två helsköna tjejor med mig, annars hade det blivit skapligt outhärdligt. Men nu, några månader efteråt kan jag tänka tillbaka på det utan att få ångest iaf. ;) Nej, skämt och sido, så hemskt var det inte. Det var en upplevelse och inget jag ångrar att jag gjorde. What does not kill you, makes you stronger.

Inte heller hade jag väl tidigare sett mig själv jobba på Systembolaget. Inte för att jag jobbar där nu men för tillfället känns det som att jag helst av allt skulle vilja jobba där, ett tag åtminstone. Främst för att mina kollegor är så galet roliga och sköna typer. Jag är deras största retoffer men sånt får man ta som praktikant, jag kan också vara vass i tungan ibland. ;) Fick höra häromdagen från chefen (som mobbar mig mest btw) att jag var deras egen Jerry (efterblivna praktikanten från ICA-reklamen), det var ju smickrande det. :P

Nåja, nu är det ett nytt år med nya upplevelser som väntar. Man kan ju hoppas att det blir lite spontana resor och oväntade möjligheter även detta år. Det ska bli spänande att se vad framtiden har att erbjuda år tvåtusenelva. :)




Kraekkjahytta, Hardangervidda, Norge
Kraekkja


Utsikt över Alperna, Österrike

 

Venedig

 

Hardangervidda

 


Kommentarer
Postat av: sanna

Hej såg att de sökte folk på Hardangervidda nu till säsongen i mars - april! Funderar på att söka och tänkte bara fråga hur var det att jobba där egentligen? Vad är det för lön? Fick man mycket extra timmar? Finns det internet där borta hehe? Vore jätte snällt om du kunde svara :)

2011-01-06 @ 02:53:01
Postat av: Viktoria

Hej Sanna :) Är det en turisthytta du funderar att söka till? Jag jobbade ju på Kraekkja turisthytta som låg mitt ute i fjällen - väldigt isolerat. Det som är positivt är att jag tjänade väldigt bra med pengar och inte heller fick tillfälle att göra av med något (hade inte en helt ledig dag under tiden jag var där). Jag hade en fast dagslön, men antalet timmar jag jobbade om dagen varierade så jag fick inte mer betalt om jag jobbade fler timmar än vanligt och heller inte mindre betalt om jag jobbade färre timmar. Jag hade inte tillgång till internet där jag var, jag fick gå 5km enkel väg för internet. Men det är helt klart en upplevelse i sig att jobba på ett sånt ställe om man känner att man klarar av att vara så pass isolerad från omvärlden och nöjer sig med en enkel standard. (dom stängde av elen om dagarna, det fanns inga riktiga toaletter, bara dass och man hade vatten till att duscha i ungefär 5 min åt gången) Men jag vet ju inte om det är likadant på det stället du funderar att jobba på, finns många olika turisthyttor och liknande på Hardagervidda. :)

2011-01-06 @ 12:07:00
URL: http://massapyssel.blogg.se/
Postat av: sanna

Tack för svaret :) Ja det är Kraekkja som jag funderar att söka till. Får jag fråga hur mkt du tjänade i månaden? Hur mkt pengar hade du med dig hem efter 2 månader? Det låter som en kul upplevelse men också väldigt jobbigt att vara så isolerad, svårt att veta om man klarar av det!

2011-01-06 @ 12:26:06
Postat av: Viktoria

Okej. Jag tjänade väldigt bra, omkring 40000 efter skatt på två månader. Och kost och logi ingår ju så det tillkommer ju i princip inga kostnader alls :)

2011-01-06 @ 14:52:53
URL: http://massapyssel.blogg.se/
Postat av: sanna

Ja för dom pengarna är det kanske värt att vara isolerad ett tag :) Finns det täckning till mobilen där borta?

2011-01-06 @ 20:44:56
Postat av: Viktoria

Ja precis :) Jag hade inga problem med täckning till mobilen :)

2011-01-06 @ 20:48:03
URL: http://massapyssel.blogg.se/
Postat av: FowZie ♥ ~ felicia aulén

5 myror är fortfarande mindre än 4 elefanter (:

2011-01-08 @ 19:19:31
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Anni

Jag fick din fråga, jag vet inte om det går med just den koden, då får man göra en genomskinlig bakgrund och lägga in istället så funkar det iallafall

2011-01-11 @ 21:26:45
URL: http://bloggstyle.se
Postat av: Camilla

Hej !

Funderar även jag på att söka till Kraekkja nu i vinter. Funderar lite på hur det är på fritiden där (om man nu har någon), brukar man kunna vara lediga flera samtidigt så att man kan hitta på något tillsammans (vandra, åka skidor etc..)? Och så funderade jag på hur många dagar i veckan man får betalt för? Hade vart jättetacksam för svar!

2013-01-08 @ 19:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0