Syrénsaft

Nu har jag gjort i ordning en sats med syrénsaft som nu står i källaren och drar. Jag får vänta 5 dygn till att få provsmaka det färdiga resultatet och det ska bli jättespännande. Har varken gjort eller smakat syrénsaft förut. Jag hoppas på att syrénen ska ge en tydlig karaktär i smaken och att inte citronen ska ta överhand.

Jag har glott igenom mängder av recept innan jag blev nöjd med mängden blommklasar, vatten och sockerhalten. Jag har klipp och klistrat lite om man säger så. Recepten jag tittat på har varit så pass lika så att jag inte tyckte det borde göra något om jag tar lite från ett recept här och lite från ett annat där. Vi får se hur det blir. Här nedan har jag i alla fall skrivit ner receptet så som jag gjorde.



Syrénsaft (ca. 5 liter koncentrerad saft)

50-60 blommklasar från lila syréner med mycket doft
3 citroner
2,5 liter vatten
1,8 kg socker
60 g citronsyra

Skölj av blommklasarna och skaka av vattnet. Riv skalet på citronerna och skiva i tunna skivor. Lägg ner syrénklasarna, det rivna citronskalet, citronskivorna och citronsyran i en kastrull. Koka upp vattnet tillsammans med sockret. Häll det kokande vattnet över blommorna. Rör om. Ställ kastrullen (med lock på) svalt i 4-5 dygn. Rör om ett par gånger om dagen. Sila sedan, häll upp på flaskor och frys in saften för bästa hållbarhet. Späd ut saften med vatten som vanlig saft vid servering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0