Kosläpp!

Här kommer en drös med bilder på glada kossor som äntligen får komma ut i det gröna! Så härligt att se dem skutta omkring och göra lyckliga krumsprång i hagen, stångas med varandra och smaka på det färska gräset. Det är vid sånna tillfällen jag verkligen saknar kossorna vi hade på gården när jag var liten. Min kära Gammel Runa och Lill Runa, Saga, Nelka, Maj-ros, Malin och många fler.

Jag och min lillasyster besökte nämligen Ösby Naturbruksgymnasium idag som hade öppet hus, det är förresten här som min Jocke jobbar så vi passade även på att hälsa på honom på jobbet. Inte för att det var en vanlig dag på jobbet för honom idag direkt, han befann sig i fågelhuset som "värd" eller "svara-på-frågor-snubbe" medan vi hejjade på honom.

Varsågod; bilder:


Jag testade hur mycket ström det var i stänglset, eller åtminstone så låtsas jag att jag gör det.


Här kommer de springandes och skuttandes, härligt med frisk luft och grönt gräs.


Få sträcka ordentligt på benen efter en lång vinter


Och göra ett litet krumsprång här och var


Stanna till ett tag vid ett träd



Och bara njuta av att få vara utomhus igen


Hälsa på varandra måste man ju också göra


Mingla lite grann och ta en tugga lite då och då


Är inte gräset liite grönare på andra sida mån tro?


Bufflas, stångas och busas hör ju också till..


..eller klättra och klänga på varandra


Att dra in doften av vår och denna dag även regn i näsborrarna


Och hälsa lite på alla människor som står och betraktar dem.


Men bäst av allt är kanske att få smaka på det alldeles nya, gröna och saftiga gräset?


En syster-yster


Sedan gick vi vidare och fann denna bedårande varelse


Som jag bara ville knalla iväg hem med


Dessa sötingar kan bokstavligen säga att de använder sig av uttrycket "att kika under lugg". Här kliade det visst lite bakom örat också.


Vi hälsade även på dessa små grymtande filurer.


Så mysigt att bli sniffad på handen av deras blöta, mjuka nosar.

Sammanfattningsvis en trevlig dag bortsett från lera och himla opraktiskt och korkat val av skor. Converse är icke att rekomendera en lite smått regnig dag på en bondgård. Bonnatösen i mig får ju skämmas lite grann nästan. Måste skaffa ett par färgglada fina gummistövlar att strutta omkring i lera med. Nej nu ska jag umgås lite mer med syster Sofia.

Puss!

Kommentarer
Postat av: Lena

Så kul att du låter mig följa med på kosläpp m m. Under 1980-talet hade jag själv kor och kunde nog inte tro att jag skulle bli ensam i en stadslägenhet med en innehkatt....

2012-05-15 @ 18:03:26
URL: http://notoriskstickare.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0