Oväntad, men välkomnad kallabalik

Igår förrmiddag fick jag ett telefonsamtal från Kraekkja turisthytte i Hardangervidda, Norge, ett ställe jag sökte jobb på tidigare i vintras men som det inte blev något med. Nu var de i akut behov av personal och frågade om jag kan börja på måndag. Tankarna flög genom skallen på mig "idag - torsdag, på måndag - om fyra dagar mer eller mindre. Norge - långt bort. HJÄLP hur ska det gå till?!" Men inte kunde jag tacka nej till ett äventyr som detta så givetvis sa jag att det skulle lösa sig och att jag gärna börjar på måndag. Så sen när jag lagt på telefonen började kallabaliken; vad måste fixas innan? hur ska jag ta mig dit? etc.

Nu har jag läget hyffsat under kontroll i alla fall; jag har klart för mig hur jag kommer dit, har bokat bussbiljett till Oslo (vilken enorm skillnad det är på priser mellan buss, tåg och flyg btw, 300 kr för att åka hela vägen till Oslo får gå under kategorin mycket billigt hur som helst), har fixat någon typ av personbevis hos skattemyndigheterna som jag tydligen behövde, fått ett internationellt bankkontonr till mitt bankkonto, köpt nya täckbrallor (man har flyt när man klampar in på Intersport och hittar ett par täckbyxor som var de enda kvar av den sorten och storleken råkar vara i just sin egen och dom sitter perfa och att det var 50% rabatt till på köptet är najs), och sist men inte minst köpt lite nödvändigt apoteket-stuff osv. Så nu är det bara att börja packa, för på Söndag natt kl 23.55 går bussen mot Oslo.

Det är nog tur att jag inte hunnit tänka efter så mycket ännu, för än så länge känner jag mig hyffsat lugn, men resefebern hinner nog komma den också. Men jag ska ju inte vara borta speciellt länge heller. Jag jobbar från den 22:a mars - 19 april så då hinner jag hem lagom för att sedan packa om och dra vidare till Österrike en vecka.

Kraekkja turisthytte är ett typ vandrarhem/B&B eller vad man ska säga och mina arbetsuppgifter där kommer bli städning, servering och lite sånt där allt möjligt. Det ligger i Hardangervidda och de sista fem kilometerna innan man kommit fram måste man åka med snöskoter för att ta sig fram. Det verkar ligga rätt ensligt till med andra ord. Men jag slår vad om att naturen där är något man sent glömmer efteråt. Jag är nyfiken på om de kommer lyckas övertala mig att kliva på ett par skidor, jag har ju åkt liite längdskidor i vinter men innan dess har jag väl knappt stått på ett par skidor, Hjäelp.

Jag har precis mejlat och frågat ifall de har trådlöst internet där så jag kan ta med storebrors laptop *hoppas* men i annat fall lär jag bli rätt så svår att nå veckorna framöver. Hur som helst ska jag fortsätta packa lite grann nu sen bara ta det lugnt och hoppas att min nedra förkylning vill ge sig.


Puss och kram Vix

Kommentarer
Postat av: Stina

Hej där! Lyckades av någon anledning hamna på din blogg när jag sökte på Kraekkja där jag jobbade under sommaren. Ser att du också jobbade där och det vore kul att höra lite vad du tyckte om det och sånt eftersom att vi inte var där samtidigt. Hoppas du hade en bra vistelse. Även jag fick reda på att jag skulle dit bara några dagar i förväg, men man väljer ju inte att tacka nej till en sådan upplevelse. Vore ritkgit roligt att höra från dig! Hälsningar Stina!

2011-11-07 @ 20:24:57
URL: http://xsanah.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0