Vårig mössa och matchande sjal :)

Här om dagen blev jag klar med sjalen till mitt lilla matchande set med mössa och sjal stickad med hålstickning. Tyckte att dessa skulle bli perfekta nu till våren när det inte gör något om vinden blåser rätt igenom mössa och sjal, det är ju trots allt är VÅR. Inspirationen och mönstret till mössan fick jag från DROPS Garnstudio (se länken nedan). Grundmönstet tog jag därifrån, bara det att jag istället för att sticka på strumpstickor använde vanliga stickor för att sedan sy ihop mössan när den var färdig. Dessutom valde jag att på toppen av mössan sticka en liten "baskerknopp". Det gjorde jag genom att plocka upp fyra maskor på toppen efter det att mössan var färdig och stickade slätstickning ca. sex cm inan jag maskade av, vek knoppen och sydde fast andra änden. Är mössan lite stor är det bara att dra i ett par extra resorsnoddar genom resårstickningen.

Mönster till Mössa:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=107&d_id=15&lang=se

Halsduken:
Garnåtgång: ca. 100g Bomull/Viscose för stickor 4-5
Stickfasthet: stickor 4,5 (eller det nr du måste ha för att 12 m x 12 v = 10 x 10cm)

Lägg upp 27 maskor på stickor 4,5 (eller det nr du måste ha för att 12 m x 12 v = 10 x 10cm). Börja med att sticka rätstickning första varvet, sticka därefter hålstickning; Varv 1: 1 omslag, 2 maskor tillsammans, upprepa hela varvet. Varv 2: aviga maskor. Sticka hålstickning tills sjalen mäter önskad längd (min blev ca. 170cm), maska av.






Pysselhumöret är på topp, jag har ett flertal prjekt på G och ska så snart som möjligt köpa in resterande material till mitt halffärdiga lapptäcke, så vi lär troligtvis höras snart igen.

<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0