Pysslar vidare..

..med mitt hemliga projekt. Det går i rasande fart och jag borde bli klar med det om ett par dagar. :) Fast ni får inte se vad det är för något förrän efter halloweenfesten jag ska på på lördag! Jag kan avslöja så pass mycket att jag stickar (för ovanlighetens skull) och har lärt mig en ny stickteknik; patentstickning! Det går superduper fort och blir riktigt luftigt, gosigt och snyggt! Jag gillar när det går fort och blir bra dessutom. :)

Hur man stickar patentstickning:
Antalet maskor ska vara delart med 2.
Varv 1: x 1r, 1 omsl, lyft 1 m (omslaget ska ligga kvar om stickan). Upprepa från x varvet ut och slute med 2r.
Varv 2 (och alla efterföljande varv): 1r x 1 omsl, lyft 1 m (omslaget ska ligga kvar om stickan). Sticka sedan ihop nästa maska och motsvarande omslag från föregående varv rätt. Upprepa från x varvet ut och sluta med 1r.

OBS: När du lägger upp maskorna från början, tänk då på att antalet maskor kommer ökas under första varvet. Vet ej varför men jag gjorde som det stod i Stora Sy & Handarbetsboken (Wezäta Förlag AB 1965) och det blir bra.

Såhär ser det ut med patentstickning, hoppas jag inte avslöjar för mycket med denna bild. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0