Skottland i bilder och ord.

De flesta bilderna får tala för sig själv, om det inte är något speciellt jag vill säga. Klicka på de små bilderna för att förstora dem. Varsågoda här kommer ett urval av bilderna från vackra skottland. Det blev rätt många bilder då jag hade svårt att bestämma mig och vill visa hur fint allt var. :)



Det första som slog mig var hur fina alla hus var; i sten med massa skorstenar, som små slott. Och uttrycket "A man's home is his castle" passade utmärkt i Skottland.


Första stoppet var Culloden battlefield i Inverness. Där slogs min hjälte James Fraser (i boken Slända i Bärnsten av Diana Gabaldon) år 1746 för sitt skottland. Slaget var ödesdigert för skottarna som gick emot en säker död - Engelsmännen med sina kanoner.


Blickar ut över Culloden Moor.


Gav till ett litet exhalterat tjut när jag såg denna minnessten. <3 Endast denna sten hade blommor framför sig, undrar om det har någt att göra med Gabaldon-böckerna. ;) Jag lade också dit ett par blommor. :)



Det rutiga tyget är Klanen Frasers tartan, deras mönster på kilten.


Inverness Castle.


Urquhart Castle med anor från 500-talet och Loch Ness i bakgrunden.


Jag, Sofia, Karolina och Viktor.






Jag och sötaste kusinbarnet.


Loch Ness.


Jag såg Nessie!


Sofia också!



Minnesmonument för jakobiterna som stupade här vid Glenfinnan.



Fanns inte mycket att se under kilten på denna skotte.


Jag med "Harry Potter-bron" i bakgrunden, i väntan på Hogwartsexpressen. Många som hade tagit sig upp på berget för att se tåget.


Hogwartsexpressen.




Färjan som tog oss från fastlandet till Islay.


Vårat hotell vi bodde på i Port Askaig var ett spökhotell kom jag och Sofia fram till. Men vi åt i alla fall hummer två kväller i rad där. Kan det bli bättre?


Rundtur på Lagavulin Distillery.




Därefter rundtur på Ardbeg Distillery.




Bilder från tillverkningsprocessen av whiskeyn.





Ett snabbt lunch-stop i Glasgow.


Vårt hotell i Edinbrurgh.


Edinburgh Castle.


Byggnader i Edinburgh.


Edinbrugh Castle på nära håll.


Innanför slottets murar.


Utsikt över Edinburgh från slottet.



Och så avrundar vi resan med en promenad från slottet ner längs Royal Mile.


Kommentarer
Postat av: Lena

Tack för alla fina bilder! Jag har också läst Diana Gabaldons böcker om bla James Fraser. Helt perfekt att du var till Culloden Moor.

2011-08-18 @ 22:40:53
URL: http://notoriskstickare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0