En söndagseftermiddag i Paris

När vi hade landat, tagit flygbussen in till Paris, listat ut var vi var och vilken linje vi skulle ta med metron för att komma nära hotellet, letat runt efter hotellet och till slut hittat på det, dumpat av väskorna, DÅ tog vi metron till Port Clignancourt. Där i närheten ligger nämligen en av världens största loppmarknader - Le marché aux puces. Där finns en stor huvudgata, Rue des Rosiers och en massa enskilda marknader på båda sidorna om gatan. Det var trånga gator med stånd och små antikbutiker om vart annat, hur mysigt som helst och massor att titta på. Så mycket shopping blev det inte där dock med tanke på priserna, men några små souvenirer till prylhyllan fick jag med mig hem i alla fall, efter att ha prutat lite grann.








Vi avnjöt varsin crêpe suzette, våra första under denna Parisvistelse och öven de bästa. De var tunna och frasiga med massor av nutella i (och även banan och kokos i min), killen som gjorde dem snålade verkligen inte med nutellan och ändå frågade han oss om det var tillräckligt.

Vi hade även en lustig liten incident i form av Vikky-göra-bort-sig. Vi stannade till vid ett stånd med kläder och frågade vad en sak kostade. Gubben pratade inte engelska och tog hjälp av ett par tjejer där som översatte åt oss till engelska. Varpå jag vänder mig mot Jocke och utbrister: "Nej det där tycker jag var dyrt!" och tjejerna: "Va är ni svenskar?!". Därefter följer att alla börjar skratta, förutom gubben som inte fattar någonting. Lilla jag blev röd som en tomat i ansiktet och utav detta kan vi lära oss att man inte alltid kan använda svenskan utomlands när man inte vill att folk ska veta vad man pratar om.

Sen på kvällen när vi kom tillbaka till hotellet råkade vi båda somna på stört, vilket inte var så konstigt eftersom vi gick upp kl 03.00 på morgonen, haft en väldans lång resedag och sen en hel eftermiddag på en gigantisk marknad i stora staden Paris.




Vårat söta rosa hotellrum

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0