Ettårsdgen i kärlekens hufvudstad

Efter att vi besökt Notre Dame var det hög tid att leta reda på ett lunchställe, vi letade runt lite grann men hittade inget intressant. Då tänkte vi att det kanske kan finnas några mysiga restauranger på lilla ön bredvid île de la cité, så vi begav oss ditåt. Vi letade och letade, visst fanns det massor av restauranger men med tanke på gårdagens standard på matställen så hade vi blivit aningen kräsna och ryknade på näsan åt vartenda ställe. Till slut tog vi oss en varsin galette (matcrêpes) på ett crêperie.



På väg mot lilla ön som vi ser framför oss där vattnet delar sig


Tänk att jag firade ett år med denna knasboll

Sen var det dags att bege oss iväg mot Le tour Eiffel! Och vi vandrade på där, längs Seine, hade det mycket mysigt faktiskt. Så kom vi fram till någon skum slussgrej och floden delade på sig (?!). Jocke tog upp kartan och guess what? Vi hade knatat på åt helt fel håll! Jag måste understryka att det trots mitt rent ut sagt kassa lokalsinne inte var mitt fel. Hur som helst så studerade vi kartan nogrant och sökte upp närmaste metro för att ta oss till Eiffeltornet. Väl nere vid tunnelbanan verkar det som att det är någon form av försening. Ett antal gånger säger de något i högtalarna och vi fattar nada. En del börjar gå och en del står kvar, de upprepar informationen i högtalarna några gånger till och när vi kanske stått och väntat tjugo minuter kommer det ner någon snubbe som förklarar felet - på franska. Alla börjar gå och vi frågar honom om han talar engelska och frågar vad felet är. Då får vi veta att hela metron är nere på grund av att de inte har någon elektrisitet. Kul för oss!

Med onda fötter och trytande humör studerade vi åter kartan och kom fram till att vi inte var så långt från hotellet ändå, så vi knatade ditåt, stannde och kikade på Centre Pompidou på vägen. Sen på hotellet vilade vi fötterna en liten stund innan det var dags att bege oss ut och äta finmiddag och fira.



Lyckligt omedveten om att vi är på väg åt helt fel håll


Vi underhållde oss med fastmurad ring, jag lyckades inte dra loss den.


Men min starka karl kanske lyckas?


Nu jävlar..


..arrrggghh!


Nope, den satt visst där den satt.


Millitärträd..


..med bollkottar i! Min sötnos var så gullig att han försökte ta ner en bollkotte till mig, han var till och med beredd att offra sin ena sko. Han trampade nämligen i fetaste hundbajsen i sitt tappra försök att ge mig en kotte. Sen när han väl fick tag i en så rasade dom bara ihop.. så där stod vi, han med bajsig sko och jag utan bollkotte..


Sssschhhyyyysschh!




3d-konst.


Centre Pompidou


Jocke köpte macaroner till mig som tröst för att det inte blev som vi tänkt oss, så vi tog oss en varsin snabbmacaron (höhö) vid Centre Pompidou.


Andra sidan av Centre Pompidou

Vi letade reda på La harpe, en restaurang som Jockes föräldrar rekomenderade oss. Där firade de Jockes mamma, kickis, trettioårsdag för drygt tjugo år sedan. Det var ju lite utav en chansning, mycket kan ju hända en restaurang på tjugo år men det blev hur fint som helst. De bjöd oss på ett varsitt glas rosé till apertif, Jocke köpte tre rosor till mig av en blomsterförsäljare som kom in när vi satt där, hihi. :) Till förrätt tog vi sniglar igen (det gäller ju att passa på). Sedan åt vi entrecôte, drack ett rött sancerre-vin till det, riktigt gott. Sedan till efterrätt tog Jocke tarte tatin, vilket var äppelpaj och jag provade på crème brûlée, mums var det. Sedan när vi frågade efter notan kom kyparen in med varsin whiskey (!) snacka om generösa, bjöd både på apertif och sen en wirre på maten. Dom fick dricks vill jag lova.

Efter middagen tog vi oss en liten kvällspromenad i upplysta Paris, vi gick till Pont Neuf och över till île de la cité igen. Sedan strosade vi bara omkring och söp in Parisandan. Det satt kärlekspar överallt och precis som vi, bara njöt av att vara där med varandra. Eiffeltornet glittrade, broarna över Seine var upplysta och Notre Dame lika så. Vackert var det och jag glömde bort mina ömmande fötter för en stund.



På La Harpe och avnjuter mycket god dessert.


Notre Dame nattetid


Jag och mina vackra rosor med Pont Neuf-bron i bakgrunden. :)










Många hade varit vid Pont Neuf och lämnat ett litet spår efter sig.


Eiffeltornet med dess "fyr-ljus" som övervakade staden.


Glittrande Eiffeltornet.

Man kan ju säga att dagen tog en vändning där på kvällskanten efter våra oturliga missöden tidigare under dagen. Vi hade en helt fantastisk kväll. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0