Tårtkalas på pojkväns födelsedag :)

Igår fyllde min Jimmy år därför firade vi med massa tårta! Smörgåstårta och Schwarzwaldtårta, det blir tårta på tårta det (haha, observera mitt dåliga ordskämt!). Hur som helst, tårta var det. I onsdagskväll började vi med smörgåstårtan, det blidde en massa geggamojjande med leverpastej, bostongurka, mjukost, crème fraiche med mera. Den blev mycket god, trots att det inte var min farmor som gjorde den. ;) Sen så var jag modig nog (kanske lite övermodigt till och med) att föreslå att vi skulle baka en egen schwarzwaldtårta, jag ville bevisa att en hemmagjord helt enkelt måste vara godare än en köpt. Det gick ju bra, ända till vi skulle lossa på marängbottnarna. Då trodde jag ett tag att jag skulle börja storgråta och att det skulle bli pannkaka av alltihop. Vi båda kände för att ge upp och gå och lägga oss i sängen och tjura men vi bet ihop. Och efter många om och men fick vi loss bottnarna, lite trasiga och kantstötta men dugliga. Sedan när vi penslat på smält blockchoklad på dem och ställt dom ute ett tag hade dom stelnat och blev riktigt bra. Resten av tårtbaket gick som planerat och faktum är att det var bottnarna som blev godast på tårtan. Och den blev godare än en köpetårta! :)

Receptet jag använde på Schwarzwaldtårtan (Jag vet inte om jag rekomenderar det då jag påstår att det var receptets fel att bottnarna blev lite knasiga):
http://www.recept.nu/1.133561/per_morberg/kakor_tartor/schwarzwaldtarta



Smörgåstårtan


Schwarzwaldtårtan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0